Creativity Inc. – sau despre oamenii creativi din spatele succesului filmelor animate Disney și Pixar – sau despre visare, încercare, greșeală, eșec, talent, muncă, succes, inovație

ana_crafts_fetru_semn_carte_ursulet_1

Greșelile nu sunt un rău necesar. Nu sunt nici un fel de rău. Sunt consecințe inevitabile ale faptului de a face un lucru nou.

Ți-am spus vreodată că îmi plac la nebunie filmele animate? Și cele de lung metraj, dar mai ales cele de scurt metraj. Tocmai de aceea cartea aceasta a fost o surpriză extrem de plăcută pentru mine, pentru că am aflat cum au fost gândite acele filme și apoi create. 😊

Pe lângă faptul că ne introduce în fascinanta industrie a filmelor animate, Disney și Pixar, cartea ne oferă și multe lecții de management și micro management în ceea ce privește o masă mare de oameni creativi, dar nu neapărat. Sunt idei valoroase și valabile care se aplică și afacerilor mici creative, conduse de un singur om.

Hai să îți detaliez un pic și să începem cu începutul. 🙂

La fel ca și în cazul cărții Juliei Cameron, Cum să eliberezi artistul din tine, și cartea asta are un titlu care poate ridica multe sprâncene. Titlul complet este Creativity, Inc. Cum să depășești forțele nevăzute care stau în calea adevăratei inspirații. La finalul cărții mi-am dat seama că nu putea să o spună mai bine. Pentru că așa-numitele forțe nevăzute sunt diferitele contexte care apar inevitabil atunci când o mulțime de oameni lucrează împreună la un scop comun. Ba mai mult decât atât, sunt toți artiști.

Dar nu neapărat. Eu sunt singura (doar cu un motan în brațe) din spatele Ana Crafts și m-am regăsit în multe situații și dileme prezentate în carte. 🙂

ana_crafts_fetru_semn_carte_ursulet_6

Meșteșugul este ceea ce se așteaptă de la noi să știm; arta este folosirea neașteptată a meșteșugului nostru.

Cartea este scrisă la persoana I, condiția numărul unu ca să îmi placă o carte. Este scrisă de Ed Catmull, președintele Pixar Animation și Disney Animation, deci din perspectiva celui sus-pus. 🙂

Ed Catmull a fost cel care a realizat primul film animat pe calculator.

Ceea ce mi-a plăcut extrem de mult la stilul lui de a manageria este accentul pus pe oameni. Dar înainte de asta, preocuparea permanentă de a îmbunătăți lucrurile în favoarea echipei, pentru că o echipă motivată este un câștig pentru companie. El a zis-o, nu eu. 😊

ana_crafts_fetru_semn_carte_ursulet_2

Voi cita în continuare câteva idei de leadership testate, implementate și care, din punctul lui de vedere, au ținut compania împreună atâția ani și care oglindesc foarte bine ceeea ce am scris mai sus.

  • Am adoptat politica de a încerca să angajez persoane mai inteligente ca mine. […] Mizează întotdeauna pe ceea ce este mai bun, chiar dacă pare amenințător.
  • Mi-am dat seama că era nevoie să fiu atent la acest lucru: când incovenientele coexistă cu avantajele, cum se întâmplă deseori, oamenii șovăie să exploreze ce îi supără, de teamă să nu fie etichetați drept cârcotași. Am mai înțeles și că acest gen de situație, dacă nu era abordată, putea să macine și să distrugă Pixar.
  • Găsirea echipei potrivite este precursorul necesar al găsirii ideilor potrivite
  • Am să repet, accentul pe oameni – felul în care lucrează, talentele lor, valorile lor – este absolut fundamental pentru orice întreprindere creativă.
  • Dacă urmează o colaborare pe termen lung, trebuie să avem grijă de noi, să susținem obiceiurile sănătoase și să-i încurajăm pe angajați să aibă vieți împlinite în afara serviciului.
  • Imprevizibilul este terenul pe care apare creativitatea.
  • Grupul de supraveghere fusese înființat fără să își pună cineva o întrebare fundamentală: cum îi capacităm pe oamenii noști să rezolve probleme? În schimb, s-au întrebat cum îi împiedicăm pe oamenii noștri să o dea în bară. Această aborsare nu încurajează nicioadată o reacție creativă.
  • Dar atunci când compania începe să aibă succes, liderii ei renunță la mentalitatea de firmă aflată la început de drum, pentru că, își spun ei, acum știu ce trebuie făcut. Nu mai vor să fie începători. Poate fi vorba de natura umană, dar eu cred că este vorba de o parte a naturii noastre căreia trebuie să ne împotrivim. Respingând mintea începătorului, devii mai înclinat spre a te repeta, decât spre a crea ceva nou. Încercarea de a evita eșecul, cu alte cuvinte, face eșecul și mai probabil.
  • Căutarea unei minți clare este unul din obiectivele fundamentale ale oamenilor creativi.
  • Eliberarea creativității presupune să slăbim controlul, să acceptăm riscul, să avem încredere în colegii noștri, să facem eforturi pentru a nu le sta în drum și să fim atenți la orice lucru care induce teamă.
ana_crafts_fetru_semn_carte_ursulet_3

O altă surpriză a fost să citesc despre Steve Jobs în această carte. A fost extrem de implicat în toată treaba asta, la un moment dat fiind CEO Pixar. De unde până unde? Prefer să nu vă spun, să nu stric farmecul, dar era ultimul om despre care mă așteptam să citesc într-o carte despre filme animate.

Numai că nu este doar o carte despre filme animate. Este o carte inspirațională, indiferent din ce industrie creativă ești. Îți poți lua doza de motivație, inspirație și de răspunsuri de pe orice pagină. E și o biografie, în același timp, și un ghid pentru antreprenori. Poate fi și o lectură ușoară de weekend, dacă vrei să o iei așa. E o carte valoroasă pentru mine și unul din titlurile de referință din 2021. 😊

ana_crafts_fetru_semn_carte_ursulet_5

„În atenția tuturor celor care îi poate inspira”, scria Austin. „Eu, ca mulți dintre voi, oscilez permanent între două stări. Prima (și de departe mai plăcută dintre cele două) este modul creativ extaziat, ca flux, intuitiv, cu motoarele turate la maximum. Asta se întâmplă când pui creionul pe hârtie și ideile curg ca vinul într-o cupă regală! Asta se întâmplă în 3% din timp. Restul de 97% din timp stau frustrat, chinuit, în colțul meu de birou plin de foi mototolite. Important este să înaintezi cu perseverență prin această mlaștină de descurajare și de disperare. Pune-ți niște materiale audio și ascultă poveștile unor profesioniști care au făcut filme vreme de zeci de ani și care au trecut prin acele greutăți extraordinare legate de problemele de producție. Într-un cuvânt: STĂRUIE CU ÎNDÂRJIRE! STĂRUIE să-ți spui povestea! STĂRUIE să ajungi la sufletul publicului tău! STĂRUIE să rămâi credincios viziunii tale!”

Dacă ai citit cartea sau dacă o vei citi pe viitor, tare mi-aș dori să îmi scrii ce impresie ți-a lăsat. 😊

Îmbrățișări blănoase! 🤗 🐾

ana_crafts_fetru_semn_carte_ursulet_4

Ne împrietenim pe Goodreads? 🤓

Comments

Lasă un răspuns